Liikeidean kehittäminen

Olet tarkastellut itseäsi ja yrittäjyyden vaikutusta elämääsi ja sen eri puolia. Sinulla pitäisi nyt olla selkeä käsitys siitä, mitä olet tekemässä. Jos et olet rehellisesti vastannut aiempiin kysymyksiin, niin nyt olisi korkea aika tehdä niin. Ei ole mitään järkeä huijata itseään, koska myöhemmin siitä koituu vain harmia.

Nyt on aika tutkia entistä syvemmin liikeideaasi ja sen kaikkia mahdollisuuksia. Käytä tätä tekniikkaa paneutuessasi ideaasi eri näkökulmista ja parantele sitä. Ensimmäiseksi sinun olisi kuvattava koko prosessi siitä, kuinka tuote tai palvelu on tuotettu ja mistä se koostuu. Ole erittäin tarkka kuvauksessasi. Seuraavaksi yrität jakaa tuotteen tai palvelun pieniin palasiin ja tarkastella sen kaikkia osia erikseen ja tutkia kuinka ne ovat muuttuneet tai kehittyneet? Olisiko muita tapoja tehdä asiat? Voitko muuttaa muotoa tai kokoa? Voitko käyttää muita materiaaleja tai värejä? Voi ideaasi käyttää toisin, jos vähän muutat sitä? 

Seuraavassa vaiheessa kysyt itseltäsi: miksi?, kuka?, missä?, mitä?, miten? ja kuinka? Ideasi jokaisesta näkökulmasta. Olet analysoinut ideasi kahdesta eri näkökulmasta: jakanut sen pieniin osiin ja arvioinut siihen liittyviä kysymyksiä. Nyt on aika olla luova.

Avarra mieltäsi. Tässä vaiheessa vain analysoit tuotettasi ja teet siitä entistä paremman. Ajattele myönteisesti. Älä ajattele sääntöjä tai syitä miksi jotakin asiaa ei voisi tehdä. Älä ajattele – tai anna kenenkään muunkaan ajatella- että ideasi olisi tyhmä. Tulet hämmästymään, kuinka paljon mahdollisuuksia ideastasi voi syntyä, kunhan käytät kunnolla aikaa sen pohtimiseen. Lue antamasi vastaukset ja valitse kaksi “Miten?”- kysymystä ja kirjoita ne muistiin. Tämän jälkeen pidä muutaman päivän tauko liikeidealtasi (alitajuntasi työskentelee koko ajan hyväksesi). Kun palaat liikeideasi pariin, vastaa kahteen valitsemaasi kysymykseen ja kirjoita muistiin kaikki mitä mieleesi tulee niihin liittyen – jopa (ja erityisesti) ne ajatukset, jotka ensin vaikuttivat ihan hulluilta. Ole hullu! Aikanaan ihmisten mielestä Einsteinkin oli hullu. Vastaukset antavat ideaasi uusia ulottuvuuksia. Huomaa erityisesti räjähtäneimmät ehdotukset, koska ne todennäköisesti sisältävät jotain, mikä parantaa ja johdattelee ideaasi eteenpäin.

“Luovuus on sitä, että näkee oven siinä missä muut ihmiset näkevät seinän.” (Peter Ducker)

Seuraavat kysymykset auttavat sinua arvioimaan ideaasi. Jos et heti pysty vastaamaan kaikkiin kysymyksiin, älä huolestu. Tässä vaiheessa alat pyytää apua myös ulkopuolisilta asiantuntijoilta kehittääksesi ideaasi. Ennen kuin menet tapaamaan neuvonantajaa, on erittäin tärkeää, että tiedät mitä et tiedä, jotta osaat kysyä oikeat kysymykset. Mutta ennen kaikkea sinulla täytyy olla selkeä näkemys ideastasi.

Vastaa seuraaviin kysymyksiin:

1. Kuvaile ideasi:

 2. Mitä ongelmia ideasi ratkaisee?

3. Ketkä ihmiset tai mitkä organisaatiot voisivat olla kiinnostuneita ideastasi? 

4. Listaa kaikki mikä liittyy ideaasi: 

5. Mitä materiaalia käytät? 

6. Mitä välineitä käytät tuotantoon tai palveluun? 

7. Mitä kokemusta käytät tuotteeseen tai palveluun? 

8. Mitä apua/materiaaleja toisilta ihmisiltä tai yhtiöiltä käytät? 

9. Listaa muut tuotteeseen tai palveluun käytetyt asiat: 

10. Mitkä osat tuotteestasi tai palvelustasi voidaan tehdä myös toisin? 

11. Mitä voidaan lisätä tai muuttaa, jotta tuote tai palvelu paranisi? 

12. Kuinka voisit sopeuttaa tai muuttaa ideaasi saadaksesi siitä irti enemmän, jotta siitä kiinnostuisi useampi ihminen. 

“Jos olisin panostanut yhtä paljon markkinointitutkimukseen kuin käytin aikaani tuotekehittelyyn, niin en olisi joutunut oppimaan läksyäni vaikeimman (ja kalleimman) kautta.” 


IDEA -Miten?- raakamateriaali – Mistä?- Missä?- Tuotanto – Miten?- Markkinointi- Markkinat, Mainonta, Jakelu, Pakkaus- Myyminen- Edustajat- Reppurit- Kuka?= Lopullinen tuote

Joudut kysymään itseltäsi monia kysymyksiä liittyen ideaasi. Aloita kysyminen seuraavassa järjestyksessä: Miksi?, Kuka?, Milloin?, Mitä? ja Miten? Yritä keksiä niin monta kysymystä kuin mahdollista. Aloita kysymyksesi esimerkiksi:

Miksi?

Kuka?

Milloin?

Missä?

Mitä?

Miten?

Valitse kaksi “Miten”-kysymystä , joihin vastasit:

1. Miten?

2. Miten?

Kirjoita ylös kaikki mitä mieleesi juolahtaa, jopa kaikkein räjähtäneimmät ehdotukset.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *